Treningslei i høstmørket?

Sliter du med å finne treningsmotivasjon i hverdagene i det kalde og mørke høstværet? Da er du nok ikke alene om det. Etter en god og varm middag kan fort sofaen bli mer fristende enn å kjøre til treningssenteret eller ta en løpetur på våte veier. Den berømte og fryktende «dørstokkmila» kan rett og slett føles ekstra lang på denne tiden av året. Så hvordan skal man klare å komme seg opp av sofaen og ut av huset?

Løpetur med hodelykt

Jeg sliter sjelden med å være treningsmotivert, men jeg må innrømme at jeg av og til må ta meg litt sammen etter en lang dag på jobb, spesielt på denne tiden av året. Det hender at jeg må drive litt «pep talk» med meg selv og si «Kom igjen nå – kom deg ut – ingen ting slår godfølelsen etter en bra treningsøkt – du angrer garantert ikke etterpå – frisk luft gjør underverker». Å skru på litt musikk fungerer også. Et annet triks er å legge en plan for uken eller ukene som kommer. Da blir det lettere å gjennomføre og komme inn i en god rutine. Jeg legger opp til en variert uke med både inne- og utetrening. Jeg varierer også aktivitetene. Både sykling, løping, styrke og svømming har stått på programmet de siste ukene. Rulleski har det rett og slett ikke blitt noe særlig av på grunn av myyye regnvær.

Mulighetene for å få trent tross den litt mørke årstiden er mange, men det viktige er å finne en aktivitet som gjør at du får lyst til å trene, ikke bare fordi det gir deg fysiske gevinster, men rett og slett også fordi det er gøy og gir deg godfølelsen.

Her er noen flere tips for å komme i gang og fortsette med treningen:

– Det er ingen tvil om at mange synes det er vanskelig å begynne å trene og ikke minst motivere seg til å fortsette. Da kan det være lurt å spørre seg selv hvorfor du har sluttet, slik at du ikke gjør det samme en gang til. Still deg selv følgende spørsmål: Hvilken aktivitet passer for meg? Hva gjør meg glad og sulten på mer? Er det noe du lenge har hatt lyst til å lære deg? Meld deg på kurs! Det er aldri for sent å lære noe nytt.

– Ha realistiske forventninger til deg selv og skriv opp målene dine. Begynn rolig og øk gradvis. Delmål kan også være en fin vei mot ditt store hovedmål enten det er å bli sterkere, slankere eller mer utholdende.

– Tør å presse deg ut av komfortsonen din. Det er der du oppnår forbedringer, i tillegg til at du får selvtillit av å våge mer eller pushe mer enn du trodde var mulig.

Knebøy

– Belønn deg selv! Vi liker alle å få en klapp på skulderen, og som voksen må vi ofte klappe oss selv. Derfor kan det være en fin motivasjonsfaktor å unne seg noe fint (nye joggesko eller nytt treningstøy f. eks) når et delmål eller hovedmål er oppnådd.

– Få med deg en venn. Da blir treningen sosial i tillegg til at dere kan motivere og pushe hverandre.

– Varier aktiviteter fra dag til dag. Variasjon er positivt både for motivasjonen og kroppen, og du får brukt ulike muskelgrupper ved de ulike aktivitetene.

– Tenk positivt! Ikke tenk stygge tanker om kroppen din eller prestasjonene dine. Se heller for deg (visualiser) målet ditt, og fokuser på det.

– Før treningsdagbok. Dette kan gjøres på en enkel notisblokk, i en Filofax, på pc-en eller mobilen. Det er faktisk veldig motiverende å gå tilbake og se hvor mye og hva du har trent de siste ukene/månedene. Er målet bedre kondisjon, kan du f.eks. skrive opp tiden din på en testrunde du lager selv og gjøre en retest noen uker senere. Forbedringer er en skikkelig motivasjonsinnsprøytning. (Mange lar seg inspirere av treningsappen Strava. Les mer om det her!)

Trening

– Les bøkene til Erik Bertrand Larssen («Bli best med mental trening» og «Helvetesuka») Jeg blir i alle fall gira og motivert av disse bøkene.

– Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær! Ja, det er faktisk sant, og vi er jo tross alt vanntette;-)

Ikke gi deg. Gi gass!

bilde3

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Trening og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Treningslei i høstmørket?

  1. Maren sier:

    Takk for inspirasjon og motivasjon til å trene i hverdagen! gledes hver gang det er nye innlegg:-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.