Tre uker i Thailand går så altfor fort!

REKLAME – Innlegget er skrevet i samarbeid med Apollo Reiser og Apollo Sports Norge.

Tiden går fort når man har det helt fantastisk på tur! Vi kom hjem fra Thailand i går, og vi kan se tilbake på nok en herlig tur til Thailand. For tredje året på rad har Lars Petter og jeg besøkt øya Phuket i samarbeid med Apollo Reiser og Apollo Sports Norge. Øya er ikke bare et fantastisk feriested for soling, bading og opplevelser både til lands og til vanns, men Phuket er og blir et treningsparadis for svømming, sykling og løping. Minneboka er igjen full av gode opplevelser, nye bekjentskaper og mange fantastiske treningsturer.

Da vi besøkte Phuket for første gang i desember 2017 for å trene, må jeg innrømme at jeg var litt skeptisk til å sykle på trafikkerte veier i Thailand. Men etter å ha syklet noen kilometer selv på de mer trafikkerte veiene, skjønte jeg at dette ville gå finfint. Her er bilistene vant til mopeder ­– som det er veldig mange av – og mange steder er det en egen fil for mopeder og syklister. Alt flyter så fint. Er det ikke en egen fil, er veiskulderen ekstra bred. Perfekt! Om noen tuter? Nope! Vi har aldri blitt tutet på en eneste gang. Det vinkes og smiles. Uvant – og helt herlig å føle seg trygg. Og når man kommer seg av hovedveien på øya, ja da er det knapt en bil å se.

De to andre gangene vi har besøkt Phuket har vi bodd på hotellet Thanyapura Sport & Health Hotel, men denne gangen bodde vi på hotellet Amora Beach Resort på Bangtao Beach.

Her er bilder fra 10 HØYDEPUNKTER fra de tre ukene på Phuket. I tilfeldig rekkefølge:

LØPE-OG JOGGETURER

Løpe- og joggeturene våre var rett og slett utrolig fine i området der vi bodde. Vi løp både morgen og kveld, og det morsomme var at det var mange andre, både turister og lokale, som gjorde det samme.

Morgenjogg i området bak Bangtao Beach (Laguna Phuket)

Det er jo rimelig varmt å løpe i Thailand, så da vi hadde langtur på planen tok vi dette på hver vår dag slik at den som ikke løp kunne følge etter på sykkel med drikke. Det var rett og slett et must for å få gjennomført. Jeg tok min tur på ettermiddagen, mens LP tok sin i soloppgangen. Det var så fint at vi nesten glemte hvor hardt det var :-)

Vi fikk også et par fine løpeøkter med denne lokale gjengen.

SYKKELTURENE!

Det er mange som spør oss om veistandarden er bra på Phuket og på veiene nordover på fastlandet.  Svaret på det er et stort ja! Landskapet er relativt flatt, men også rullende. Noen steder kan man finne noen skikkelige kneiker, men det er stort sett flatt og småkupert, og asfalten er tipp topp. Her er noen bildebevis:

(Alle turene våre, både sykkel og løp, ligger på Strava.)

Her er vi på vei over broen fra Phuket til fastlandet.

Sjekk den veien!!

Det er alltid noe å se på langs veiene i Thailand, både landsbyer, mennesker, dyr og vakker natur.

Påfyll er viktig! Ferskt, kaldt kokosvann er noe av det beste jeg vet :-)

Det finnes noen skikkelige kneiker også, som her ikke langt fra Naithon Beach.

Vi ble kjent med en stor treningsgruppe (triatleter) som vi fikk noen fine turer sammen med. Noen bor på Phuket fast, mens andre er der på lengre treningsopphold. På det meste var vi 40-50 stk som startet ut på sykkeltur klokken 06.40.

Vi fikk også en kjempefin 200 km langtur sammen med Imogen Simmonds, en av verdens beste kvinnelige langdistansetriatleter. Hun ble 12 på Hawaii i 2019 og vant nettopp Ironman 70.3 i Dubai.  Jeg holdt meg bakerst hele dagen og lot proffene dra :-)

Lars Petter fikk også en fin sykkeltur med det norske og japanske triatlonlandslaget mens vi var på Phuket. De var der for å trene i den type varme de vil møte i OL i Tokyo:

Kristian Blummenfelt og Gustav Iden.

Noe av det beste med de lengre sykkelturene er pausene underveis. Her er et par bilder fra en sykkeltur hvor vi stoppet ved Natai Beach. Her var det nesten ikke et menneske å se bortsett fra de som jobbet på den lille strandkafeen vi stoppet ved. Paradise Found!

Vi tok også en sykkeltur til et område med fantastisk utsikt mot nasjonalparken Ao Phang Nga:

På vei hjem kom vi over et lokalt marked. Vi tok en runde og ble tatt godt imot:

Noe av det beste med Thailand er at alle er så blide og gjestfrie. Vi slo av en prat med disse to.

MORGENSVØM

Morgensvøm i sjøen er noe helt for seg selv. Vi svømte noen økter alene og noen sammen med den store triatletgjengen som har sin base i området rundt Bangtao beach.

Jaray Jearanai, Peter Wolkowicz og Lars Petter.

Vi fikk også noen fine økter i et lokalt 25-meters basseng:

TUR TIL BANANA BEACH:

Et av høydepunktene på Phuket var en tur vi tok fra Bangtao Beach til Banana Beach litt lenger nord. Man kan kjøre dit med bil eller scooter og gå ned en bratt sti, men vi bestemte oss for å komme oss dit med en longtailbåt.

Når jeg får saltvannslukt i nesa, ja da blir jeg HAPPY!!

På vei hjem i solnedgangen.

MASSASJE PÅ STRANDA

Massasje er jo absolutt et must på en tur til Thailand, så det var noe vi hadde bestemt oss for at vi skulle få til. Cirka annenhver dag fikk vi en time herlig massasje.

KAJAKKTUR  I AO PHANG NGA NASJONALPARK

Et annet høydepunkt under oppholdet på Phuket var en kajakkutflukt vi ble med på i Ao Phang Nga i regi av Apollo. FOR en naturopplevelse! Nasjonalparken er kjent for sine høyreiste kalksteinsklipper, grotter og laguner.

For å komme trygt gjennom de trange grottene hadde alle en egen padler/guide.

Den minste av de tre klippene i bakgrunnen er en av de mest kjente i nasjonalparken. Den kalles «James Bond Island» fordi den var med i en scene i James Bond-filmen «Mannen med den gyldne pistol».

WALKING STREET MARKET i PHUKET OLD TOWN

Et annet must når man er på Phuket er å ta turen til gamlebyen i Phuket by for å få med seg gatemarkedet som arrangeres hver søndag. Det åpner klokken 16.00 og bodene holder åpent til ca. klokken 22.00. Her får man kjøpt håndverk, mat, klær, kunst osv. Utrolig morsomt og virkelig verdt å få med seg.

TURER TIL SURIN OG LAEMSING BEACH

En kort taxitur unna Bangtao beach ligger Surin beach og Laemsing beach. Den første kan man kjøre til, men den andre kan kun nås ved å gå på en sti rundt en odde, eller ved å ta en kort tur med taxibåt. Vi gikk den ene dagen og tok båt den andre. Begge strendene var utrolig vakre.

Surin beach.

Laemsing Beach er sååå vakker!

MATEN!

Maten i Thailand er helt fantastisk. Vi spiste sååå mye godt, og det er særlig acai bowls med frukt og bær, og poke bowls med masse digge grønnssaker jeg savner mest. Spisestedet The Bowl i Boat Avenue ble stamstedet vårt for lunsj under oppholdet:

TAXITURER!

Et siste høydepunkt må være taxiturene med Tuk Tuk-er. Perfekt for de korte avstandene mellom hotellet og nabostranda, og hotellet og lunsjstedene i området.

Takk for at du scrollet helt ned hit! Håper du fikk litt lyst til å ta en tur til Phuket. Øya kan virkelig anbefales. Om vi skal tilbake? Oh yes! Og neste gang øker vi fra tre uker til tre måneder!:-)

Hilsen Lars Petter og Trude

Dette innlegget ble publisert i Ferie, Mat, Trening. Bokmerk permalenken.