Finn motivasjon til trening!

Endelig er sommeren her, den beste årstiden når det gjelder utendørs trening. Bare tenk på alle mulighetene vi har til morsomme fysiske aktiviteter. Løping på tørre stier i skog og mark, sykling på landeveien og i terrenget, svømmeturer i sjøen eller et tjern, beachvolleyball med gode venner, klatring, padling osv, osv. Mulighetene er mange, men det viktige, hvis målet er å komme i bedre form, er å finne en aktivitet som gjør at du får lyst til å trene, ikke bare fordi det gir deg fysiske gevinster, men rett og slett også fordi det gjør deg glad.

Trude og Elena
Foto: Hanne Elfving, TIBE

Her er noen tips for å komme i gang og fortsette med treningen:
– Det er ingen tvil om at mange synes det er vanskelig å begynne å trene og ikke minst motivere seg til å fortsette. Da kan det være lurt å spørre seg selv hvorfor du har sluttet, slik at du ikke gjør det samme en gang til. Still deg selv følgende spørsmål: Hvilken aktivitet passer for meg? Hva gjør meg glad og sulten på mer?

– Ha realistiske forventninger til deg selv. Begynn rolig og trapp sakte opp. Delmål kan også være en fin vei mot ditt store hovedmål enten det er å bli sterkere, slankere eller mer utholdende.

– Tør å presse deg ut av komfortsonen din. Det er der du oppnår forbedringer, i tillegg til at du får selvtillit av å våge mer eller pushe mer enn du trodde var mulig.

– Belønn deg selv! Vi liker alle å få en klapp på skulderen, og som voksen må vi ofte klappe oss selv. Derfor kan det være en fin motivasjonsfaktor å unne seg noe fint (nye joggesko f. eks) når et delmål eller hovedmål er oppnådd.

– Få med deg en venn. Da blir treningen sosial i tillegg til at dere kan motivere hverandre.

– Varier aktiviteter fra dag til dag. Variasjon er positivt både for motivasjonen og kroppen, og du får brukt ulike muskelgrupper ved de ulike aktivitetene.

– Tenk positivt! Ikke tenk stygge tanker om kroppen din eller prestasjonene dine. Se heller for deg (visualiser) målet ditt, og fokuser på det.

– Før treningsdagbok. Dette kan gjøres på en enkel notisblokk, i en Filofax, på pc-en eller mobilen. Det er faktisk veldig motiverende å gå tilbake og se hvor mye og hva du har trent de siste ukene/månedene. Er målet bedre kondisjon, kan du f.eks. skrive opp tiden din på en testrunde du lager selv og gjøre en retest noen uker senere. Forbedringer er en skikkelig motivasjonsinnsprøytning. (Mange lar seg inspirere av treningsappen Strava. Les mer om det her!)

– Ta med treningstøy på ferie. Tar du en løpe- eller sykkeltur på et ukjent sted, blir økten som en ferieutflukt med treningsutbytte. Dette er en perfekt måte å oppdage et nytt sted på. Finnes det ellers noen aktiviteter på feriestedet du kan prøve ut? Husk også at mange hoteller kan tilby flotte treningsrom med vekter osv., så før du tar turen til stranden, kan du la kroppen få svette litt der.

Jeg ønsker alle en god og aktiv sommer, full av fantastiske opplevelser. Gi gass!

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Trening og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Finn motivasjon til trening!

  1. Tilbaketråkk: Få oversikt over treningen din | Happy Times

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s