Min huskeliste på utstyr før en Ironman-konkurranse

Hjelp! Det er så mye å tenke på før en triatlonkonkurranse!! Løsning for å senke stressnivået: en sjekkliste/huskeliste.

Å forberede seg til et langdistansetriatlon kan være stressende og nervepirrende på veldig mange måter. Ikke bare er du nervøs for hvordan formen er og på om du vil holde distansen i planlagt/ønsket fart. I tillegg er det MYE utstyr som må pakkes med. Det er lett å glemme selvsagte ting når det koker litt ekstra i dagene før konkurransen, og skal du reise langt vil du jo helst slippe å måtte kjøpe nytt av noe du allerede har bare fordi det ligger igjen hjemme… For å unngå å glemme noe har jeg derfor laget en huskeliste. (Den gjelder imidlertid ikke for Norseman. Der har jeg/vi en egen liste fordi man har mulighet til å få både mat og klær underveis i konkurransen, noe som igjen gjør at det må pakkes med enda mer mat og gjerne mer klær enn på en vanlig Ironman-konkurranse).

Det er mange måter man kan sette opp en huskeliste på, men jeg har laget min på en slik måte at jeg tenker gjennom hva som må ordnes dagen før konkurransen og hva som må ordnes på selve konkurransedagen. Etter å ha registrert seg får vi jo utdelt poser til de ulike skiftesonene, en street wear bag, en bike bag og en run bag. Da er det bare å starte pakkingen. Bike bag og run bag leveres inn dagen i forveien, og det kan variere fra konkurranse til konkurranse om man har tilgang til denne på selve konkurransedagen.

I T1-posen/Bike bagen pakker jeg:

– Hjelm
– Briller
– Sykkelsko
– Sykkelhansker (korte) (Liker best å sykle med det, særlig dersom det er dårlig asfalt eller dårlig vær) Pakker eventuelt lange hvis det er kaldt
– Race belt med startnummer
– Sokker (liker best å sykle med det)
– Ekstra linser
– Ekstra hårstrikk
– Løse armer og vest, avhengig av temperatur

I T2-posen/ Run bagen pakker jeg:

– Joggesko med strikklisser
– Brem eller caps
– Briller (hvis jeg ønsker noen andre enn de jeg har syklet med)
– Ekstra sokker
– Ekstra linser
– Ekstra hårstrikker
– To gel til å ta med ut på løp (gjerne med en salttablett festet på hver gel hvis det er varmt)

Når jeg sjekker inn sykkelen sammen med T1- og T2-posen har jeg også med:

– Verktøy, slange, dekkspak og luftpatron på sykkelen (jeg teiper det på eller har det i en flaske)
– Gel som jeg stapper ned i en liten taske på overrøret på sykkelen. Får jeg ikke plass til alle i tasken, pleier jeg å teipe disse fast på styret eller overrøret. Det ser kanskje ikke så bra ut, men hei – her er det snakk om å få i seg nok næring;-) Dette kan også gjøres på konkurransedagen, men jeg liker å gjøre det klart dagen før. Du får gel og diverse på mat- og drikkestasjonene, men jeg foretrekker å bruke gelene jeg vet magen min tåler.

Når sykkelen og de to posene er levert inn, kan jeg konsentrere meg om det jeg må ta med meg på selve konkurransedagen:

– Jeg blander flaske/flasker med sportsdrikk som settes på sykkelen på konkurransedagen. I Ironman-konkurranser får man drikkeflasker underveis, så det holder med en eller to egenblandede til å ha med fra start av på sykkelen. Fester en salttablett på flaskene hvis det er varmt.
– Deretter finner jeg frem bekledningen jeg trenger på konkurransedagen. Vi pleier alltid å booke hotell nærme start slik at det er kort å gå. Da går det helt fint å ta på tempodrakt/tridrakt og våtdrakt på hotellet (kun opp til livet). Alt man har på seg på vei til start kan puttes i den såkalte Street wear bagen – en pose du kan levere fra deg før start og som du får tilgang til igjen når du er i mål.

Race day-liste:

– Spise en god frokost ca. tre timer før start (gjerne med hjemmelagde rundstykker tatt med hjemmefra)
– Smør på med solkrem
– Vaselin i armhulen for å unngå gnagsår
– Chamois-krem
– Ta på sportsbh, tempodrakt/tridrakt + våtdrakt
– Timing chipen!!!(fester den alltid med en sikkerhetsnål)
– Feste startnummertatooen hvis det er det (kan være lurt å gjøre før du tar på solkremen)
– Ta med en ekstra tempodrakt/tridrakt (etter at glidelåsen på drakten min røk rett før start på Mallorca i fjor har jeg nå fått en ny rutine;-) Les om hva som skjedde under IM 70.3 Mallorca 2016 her.
– Svømmebriller x 2 (tar alltid med et reservepar just in case)
– Anti fog
– Badehette x 2. I tillegg til konkurransens offisielle hette tar jeg med en ekstra hette som jeg bruker innerst. Dette for å kunne ha brillestroppene mellom de to hettene. Ved å gjøre det er det mindre risiko for at noen river av brillene i kampens hete.
– Neoprenhette hvis temperaturen krever det.
– Pulsklokke (eventuelt pulsbelte)
– Flipflops eller joggesko til å gå til start med
– Sokker hvis det er kaldt
– En t-skjorte eller en overtrekksjakke avhengig av temperatur
– Lue eller caps
– Solbriller (hvis solen står opp før starten går)
– Mobil (anbefales ikke av arrangøren, men det er veldig kjekt å ha etter målgang)
– En bar eller en gel hvis jeg får lyst på noe etter frokost
– Drikke (spar også gjerne litt vann slik at du kan skylle svømmebrillene litt. Det er særlig smart dersom det ikke er lagt opp til oppvarming i vannet)
– Vaselin – smører godt i nakken for å unngå gnagsår + rundt anklene og håndleddet slik at det blir lettere å dra av våtdrakten i T1
– Ekstra linser – alltid med – over alt:-)
– Pumpe for en siste justering på lufttrykket. Denne kan ofte leveres på en egen oppbevaringssone. Vil du ikke ta med egen har arrangøren pumper tilgjengelig, men husk at det er «et par andre» som gjerne også vil bruke fellespumpene, så det kan bli kø.
– Flasker til å sette på sykkelen fra start av + gels hvis de ikke allerede er plassert på sykkelen.

Andre tips!

– Skriv gjerne ut løypeprofilen på syklingen hvis du ikke kjenner løypa. Kan festes med lamineringsteip på styret. Artig og nyttig å følge med på underveis.
– Studer kartet og ha koll på retninger, antall runder, antall bakker osv.
– Når jeg sjekker inn dagen før pleier jeg også å øve på hvor jeg skal løpe for å komme til T1-posen min etter at jeg kommer opp fra vannet, og på samme måte øver jeg på hvor jeg skal løpe for å komme raskest mulig til T2-posen min etter sykkel. Det er også lurt å vite hvor løpeløypa går. Ikke kast bort tid på å virre forvirret rundt i skiftesonen under selve konkurransen.
– Før jeg sovner kvelden før visualiserer jeg hvordan jeg skal gjøre skiftesonen.

Slik så styret mitt ut før Ironman Nice 2016. Hjemmelaget riskake og to stk gel teipet på styret + løypeprofilen. I tillegg hadde jeg en taske på overrøret proppet full med mer gel:

Selv med gode forberedelser kan man selvfølgelig ikke være sikker på at ikke noe allikevel kan gå skeis, men MYE er gjort med gode forberedelser. Er du godt forberedt kan du konsentrere deg om det som gjelder, nemlig å svømme, sykle og løpe som fort som du bare kan:-)

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Konkurranser. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Min huskeliste på utstyr før en Ironman-konkurranse

  1. Tilbaketråkk: Huskeliste til Ironman-konkurranser – Allans triatlonverden

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.