Mine favorittøvelser med fitnessball

I tillegg til å trene styrke med vekter synes jeg det er kjempefint å bruke en fitnessball, eller gymball/treningsball som den også kalles. Her får jeg trent både balanse, styrke og kjernemuskulatur, og øvelsene passer fint etter en kondisjonsøkt som ofte er tilfellet for min del.

Her er et utvalg av mine favorittøvelser. Jeg tar 3 x 10 repetisjoner på hver øvelse. Dette ser kanskje litt ”husmortrimaktig” ut, men jeg kan love at mange av disse øvelsene virkelig brenner. Det kan også LP skrive under på etter at jeg fikk han til å prøve her om dagen:-)

Lårcurl
Her trener du bakside lår, sete og kjernemuskulatur. Ligg på ryggen med føttene på ballen (ballen ca. under anklene/nederst på leggene) og armene ut til siden. Løft bekkenet, bøy knærne og trekk ballen inn mot deg. Strekk tilbake, senk bekkenet og gjenta.

Lårcurl

Magetrekk/reka
Her trener du de rette magemusklene, ryggen og stabiliseringsmuskulaturen (samt brystmuskulaturen og armene hvis du legger på push ups). Rull deg over ballen til du har ballen ved anklene og hendene i gulvet (push up-stilling/stående planke). Trekk ballen inn og hev hoftene. Her kan du også utvide øvelsen ved å ta en push up etter at du har strukket bena tilbake igjen og er i utgangsposisjonen.

Magetrekk

Sit ups
Her trener du de rette magemusklene samt stabiliseringsmuskulatur. Sett deg på ballen, gå fremover med bena slik at du blir sittende bakoverlent mot ballen med ca. 90 graders vinkel i kneleddet. Plasser armene i kryss over brystet eller bak hodet. Husk at det er magen som skal jobbe, så ikke bruk armene til å dra deg opp. Løft overkroppen samtidig som du krummer ryggen. Tenk at du skal presse navlen mot ryggen.

Sit ups

Rygghev
Her trener du korsryggen, ryggstrekkeren og sete. Ligg på magen over ballen med bena litt fra hverandre og armene ned langs siden eller bøyd ut til siden med hendene ved bakhodet. Løft deg opp og ned (krum deg lett rundt ballen når du går ned).

Rygghev

Brystpress på ball med hantler
Her trener du bryst, fremre skulder og stabiliseringsmuskulatur. Ligg på ryggen over ballen med føttene godt plassert på gulvet.

Brystpress

Sving ball fra side til side
Her trener du mage- og ryggmuskler samt kjernemuskulatur. Sitt på rumpa, løft bena samlet opp med en liten bøy i kneleddet, krum ryggen og len deg bakover. Hold ballen i hendene. Før ballen fra side til side. Knærne peker hele tiden motsatt vei av der ballen er. Ikke slipp ballen eller la den berøre gulvet. Trekk navlen inn mot ryggen og hold spenningen og krummingen.

Sving med ball

Dette er bare et lite utvalg av hva du kan gjøre med en fitnessball. Er du nybegynner i forhold til å trene med ball hender det at ballen triller, hopper og spretter lett unna i starten, men fortvil ikke, det tar ikke lang tid før du får taket på det.

Disse øvelsene anbefales!

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Trening og merket med , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.