Ruller i gang skisesongen

Selv om jeg har gått på ski så lenge jeg kan huske, har jeg aldri prøvd meg på rulleski. Det henger nok litt sammen med at jeg ikke har drevet aktivt med langrenn, så å skaffe seg rulleski har derfor aldri falt meg inn. Ikke før nå i høst riktignok, da Lars Petter utfordret meg til å melde meg på Vasaloppet 2015. Jeg har ikke meldt meg på enda, for skal jeg klare å gå de ni milene uten å bruke en evighet, bør jeg bli betydelige bedre på ski, og da særlig staking. Derfor har jeg nå arvet LPs gamle klassiske rulleski, og denne uken prøvde jeg meg på rullende ski for aller første gang. Målet er å bli ekstra godt forberedt til vinterens langrennsturer og konkurranser.

Vi tok turen til rulleskianlegget på Konnerud stadion. Her kan både aktive løpere og mosjonister bruke en over nesten fem kilometer lang asfaltert løype i både flatt og kupert terreng. Jeg holdt meg mest i det flate terrenget… Det tryggeste området for en nybegynner. Det er også godt ikke å tenke på hull i veien og biler, men istedenfor fokusere på teknikk og balanse. I tillegg sitter piggene bedre på en slik bane fremfor en en slitt veibane.

Rulleski på Konnerud stadion

Jeg fikk prøvd meg på både diagonalgang i oppoverbakker, staking og dobbelttak med fraspark på flatene og i slakere oppoverbakker. I starten følte jeg meg superklønete. Skiene gikk i alle veier og jeg fikk krampe under føttene. Det føltes helt håpløst de første meterne, men etter en halvtimes tid fikk jeg litt dreisen på det. Nå gjelder det bare å fortsette hvis Vasaloppet 2015 skal bli et realistisk mål:-)

Her er tipsene jeg fikk fra LP. Kanskje du kan få bruk for dem også?

– Som nybegynner bør du først øve inn teknikken på et sted det er flatt. Når du føler at du har funnet balansen og du vet hvordan du skal bremse, kan du prøve deg i et mer kupert terreng.

– Orienter overkroppen den veien du skal og søk fremover. Mange gjør den feilen at de ”setter seg litt ned” og kommer bakpå med rumpa. Da mister du all kraft i stavtaket og får ikke utnyttet de store muskelgruppene til å skape fremdrift. For å skape kraft, må du ha trykk foran i skoen.

– Hovedjobben gjøres i overkroppen. Du skal nesten henge over stavene i starten av stavtaket. Når armene, skuldrene og overkroppen er stive idet du setter stavene i bakken, får du brukt hele kroppstyngden til å skape fart. Før armene kjapt tilbake til utgangsposisjonen idet hendene er ved hoften.

– Stavene skal alltid settes i bakken foran skotuppene. Jo høyere fart du har, jo lenger frem skal du sette stavtuppene. På denne måten får du utnyttet kraften i kroppen.

– Varier mellom rene stavtak, dobbelttak med fraspark og diagonalgang. Diagonalgang egner seg best i bratte oppoverbakker.

– Tyngdeoverføring er viktig i diagonalgang og i dobbelttak med fraspark. Tør å stå på én ski.

– Ha kjappere takt, jo brattere det er.

Rulleski på Konnerud

Noen utstyrstips:
– Ha stabile og gode rulleski med litt rullemotstand i hjulene. Husk å bytte høyre og venstre ski mellom hver økt slik at hjulene ikke blir skjeve.

– Du kan bruke de samme stavene til rulleski som du bruker om vinteren. Det er en myte at du trenger lengre staver når du skal gå på rulleski. Setter du på en asfaltpigg, er den litt lengre enn vinterpiggen, og kompenserer for at du står litt høyere på en rulleski enn en ski.

– Ha alltid med ekstra pigger når du skal ut og trene. De ryker fort, spesielt på høsten når asfalten er ekstra hard. Ta også med en tang til å bytte piggene med og en lighter for å varme opp piggen du må ta av staven. Har du skaffet deg Swix sine Triac-staver er det enklere å bytte piggene hvis de knekker. De kan nemlig skrus på og du slipper å lime.

– Bruk alltid hjelm og hansker! Men blemmer i hendene er nesten ikke til å unngå…

God helg!

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Trening og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s