Norseman 2016: Kaldt, vått og magisk

Lars Petter Stormo Trude Wermskog Stormo Norseman 2016

Hvor skal jeg begynne? I dag, tirsdagen etter Norseman, føler jeg meg fortsatt litt tom selv om hodet og kroppen nesten eksploderer av inntrykk, minner og følelser. Lars Petter hadde som mål å vinne, og det klarte han! Jeg er så stolt at jeg ikke finner ord ♥ Jeg hadde først og fremst et mål om å klare svart trøye og en drøm om å klare topp 10 blant damene. Jeg ble 7, og eier nå den fineste Lycra-skjorta jeg noen gang har hatt. Og den måtte jeg svømme, fryse, sykle, skjelve, spy og løpe for i 13 timer og 32 minutter. Om det var verdt det? Oh, yes!

Her kommer en aldri så liten lang bildefortelling om dagene før, under og etter Norseman:

Torsdag satte vi kursen mot Eidfjord med supportgjengen vår, og på Hardangervidda tok vi en litt truppoppstilling:

Supportteam Trude Wermskog Stormo Norseman

Jeg var så heldig å få Charlotte Knudsen, Silje Wangensteen Dahlsrud og Thomas Dahlsrud med meg i mitt supportteam:-) Audien vår ble pimpet opp med klistremerker fra ETC i Tønsberg. Når jeg først skulle være med i Norseman tenkte jeg at det var litt moro å gjøre det skikkelig også:-)

Trude Stormo klar for Norseman 2016

Supportteam Lars Petter Stormo Norseman

Lars Petter med sitt team bestående av hans bror Fredrik og min bror Jarle. Gutta var veldig fornøyde med at LP hadde fått låne en snasen Maserati Levante av Autostrada Sport.

Da vi kom fram til Eidfjord gikk vi rett til registreringen, og jeg kjente nervene komme da jeg fikk se startnummeret med mitt navn på. No way back! Deretter tok LP, jeg og hele gjengen fra supportteamet en dukkert i fjorden for å kjenne på temperaturen. Det var blikk stille på fjorden og etter å ha svømt ca. 1000 meter sa jeg til LP at følelsen var god. Drakta fungerte, sokkene fungerte og neoprenhetta var slettes ikke så trang som jeg mente å huske at den var. Og ikke minst – jeg synes jeg svømte fort til meg å være…

På fredag syklet LP og jeg en kort tur innover Måbødalen i nydelig vær, før en kort overgangsøkt. Vi krysset fingre og tær for slikt vær og en slik temperatur også på race day.

Lars Petter og Trude Stormo dagen før Norseman

Trude Stormo dagen før Norseman

Lars Petter Stormo dagen før Norseman

Trude Stormo klar for Norseman 2016 (2)

Etter pre race-møtet var det, tradisjonen tro, klart for minitri. Til tross for et kraftig væromslag med regn og kraftig vind stilte både Charlotte og Fredrik til start. Charlotte klinte til med andreplass i dameklassen og Fredrik debuterte som triatlet med en sterk åttende plass i herreklassen. Moro!
Kl 10.00 krøp vi under dyna med magen full av sommerfugler. Heldigvis fikk jeg sove etter hvert, for vi skulle jo opp igjen kl. 02.00…

Race day
Jeg spratt opp da klokka ringte. Nå skjer det. Tror aldri jeg har sett så våken ut klokka 02.00 på natta. Etter en rask frokost var det bare å få på seg våtdrakta og rusle ned til T1 med sykkelutstyret. Jeg har jo fulgt LP de fire gangene han har deltatt før, så nå var det veldig rart å sjekke inn sammen.

Lars Petter og Trude Stormo på vei inn på båten Norseman 2016

Verdens beste og tryggeste hånd å holde i. (Foto: Jarle Wermskog)

Lars Petter og Trude Stormo på båten Norseman 2016

LP og jeg bare sekunder før vi hoppet ut fra båten. Det var utrolig godt å ha han der. Han hoppet først, og så hoppet jeg etter. Som planlagt sa vi hadet til hverandre i vannet før vi svømte hver for oss til start. Foto: Kondis/Martin Huddart

Noen flere bilder fra svøm. Foto: Blenne Photography

Norseman-båten Foto Blenne Photography
Vi ble spylt med kaldt sjøvann før start.

The Jump Norseman  Foto Blenne Photography
The Jump!

Svømmestarten Norseman 2016 Foto Blenne Photography
Starten går!

Svømmingen
Skipshornet sparket det hele i gang klokka 05.00. På grunn av lavt skydekke var det veldig mørkt da svømmestarten gikk. Heldigvis beholdt jeg roen og jeg følte at det gikk ganske greit. Men etter hvert kom det mer og mer bølger – jeg svelget tidvis mye vann, og følte at det ikke gikk fremover. Men jeg svømte og svømte mot lyset på land og bøya langt der fremme. «Det føles som om jeg har holdt på en evighet», tenkte jeg etter hvert. Jeg svømte uten klokke, og da Charlotte tok meg imot i T1 og sa at jeg hadde svømt på 1:42, fikk jeg helt hakeslepp. 1:42!!! What?? På 3800 meter?? Målet var 1:10-1:15 på en god dag. Dette var jo milevis unna Jeg ble så skuffet at jeg sank litt sammen der og da, og jeg var sikker på at jeg var den siste opp av vannet. Jeg aner ikke hva som gikk galt, men det er opplagt at jeg ikke takler mye sjø… Negative tanker begynte å dukke opp, men jeg skjønte at jeg måtte glemme det med det samme å komme meg på sykkelen fort som fy. 18 mil i norsk ruskevær ventet meg, så det var like greit å bare komme i gang. Under våtdrakten hadde jeg ulltrøye, tempodrakt, lange armer og lange bein, så det jeg kledde på meg i T1 var lang jakke, refleksvest og hansker.

Trude W Stormo opp av vannet Norseman 2016

På vei ut av T1:

På vei ut av T1 Norseman Trude Stormo

Syklingen
Jeg begynte å plukke plasser med det samme, og det var på en måte litt motiverende siden jeg hadde fått en veldig kjip start. Oppover Måbødalen var jeg veldig ør og svimmel, men det gikk heldigvis over oppover mot Vøringsfossen selv om jeg kjente at kroppen ikke var helt 100. Som forventet hadde ikke supportgjengen min rukket å komme opp til første langepost ved Vøringsfossen på grunn av den lange bilkøen, så det var bra jeg hadde lastet opp med litt gel og riskaker. Oppover mot Dyranut var det tett tåke, regn og vind – og etterhvert kun 4-5 grader. Jeg var sjeleglad for at jeg hadde lyttet til magefølelsen kvelden før som sa at jeg måtte starte med lange bein og jakke. Jeg fokuserte på de hvite stripene og tråkket jevnt og trutt. På Dyranut møtte jeg support første gang og fikk en ny flaske. Da jeg nærmet med Haugastøl ble jeg bare kaldere og kaldere, og i bakkene ned mot Haugastøl skalv jeg i hele kroppen. Jeg ropte til support at jeg trengte mer klær, og de hev seg bilen for å kunne gi meg det ved neste mulighet. Uheldigvis stoppet de litt for kjapt, og så ikke at jeg var ganske tett på. De så da ikke at jeg passerte og ble stående å vente. Jeg fortsatte ferden mot Geilo. På dette tidspunktet regnet det helt vanvittig. Jeg skalv som et aspeløv, men tenkte bare at nå må jeg komme meg så raskt som mulig til Geilo slik at jeg kan starte på Kikut-bakken og få litt varme i kroppen igjen. På dette tidspunktet begynte jeg også å føle meg skikkelig uggen. Selv om jeg hadde spist og drukket følte jeg meg sulten. Det var som om kroppen ikke ville ha det den fikk. Jeg tuslet av gårde og manglet fullstendig punch i beina. Watten, som jeg har blitt så glad i å følge med på, gadd jeg ikke å bry meg om en gang. Ned Skurdalen skjønte jeg at support måtte ha mistet meg, og at de nå satt fast i bilkøen bak. Det kunne pappa bekrefte etter hvert da han sto langs veien og ropte at de var på vei oppover i køen. Da var det bare å tråkke på – mat og klær og fine folk var på vei:-) I bakken opp fra Dagali kom de susende, og ny flaske og mer mat kom på plass. Jeg var uggen og sulten, så jeg dyttet inn det jeg kunne.

Trude Stormo Norseman langing av support team
Samlet tropp.Jentene i farta, mens Thomas knipser bilder.

Ned mot Uvdal ble jeg enda mer uvel og kvalm, og opp bakken mot Imingfjell måtte jeg bare stoppe. Og jeg spøy! Spøy som bare det. «Det var den frokosten», sa jeg til Silje. Pluss noen liter sjøvann, sportsdrikk, Fresubin, riskaker og gel. Og det utrolige var at ca. 30 sekunder etter at jeg hadde spydd, følte jeg meg raskt bedre. Jeg begynte å drikke og spise «på nytt» og kjente at kroppen var klar for det den fikk. For første gang spurte jeg de andre om hvordan jeg lå an og om jeg kunne klare svart trøye. De lo, og sa Ja!! Du er nummer åtte blant damene og ca 100 totalt. Yes! Samtidig fikk jeg melding og at Lars Petter lå på andreplass og jaget Lars Christian som lå i tet. Nok en energiboost rett inn i hjerterota. På toppen av Imingfjell tok jeg på meg en varm jakke, og over Imingfjell var jeg omsider meg selv på sykkelen. Trøkk i beina og masse ny energi hadde på et eller annet merkelig vis funnet sin vei inn i skrotten. Hahaha. Kroppen asså! Ned Tessungdalen var det bare å gi så mye gass som mulig på den humpete veien, og inn i T2 var jeg klar for å legge ut på siste etappe, som er full maraton med målgang på toppen av Gaustatoppen.

Trude Stormo Imingfjell Norseman
På topppen av Imingfjell og klar for Imingplatået med mer klær og ny energi! Foto: Per-Eivind Syvertsen

trude-stormo-norseman-xtreme-triathlon-2016-sykkel
FOTO: Snorre Veggan

Trude Stormo på Iminplatået Norseman

Trude W Stormo på Iminplatået Norseman
Foto: Supportgjengen:-)

Løpingen
På dette tidspunktet lå jeg som dame nr. 8. Jeg var iskald på hendene, men ellers fin etter forholdene. Jeg la meg på planlagt fart, og supportgjengen min heiet meg frem!

Trude Stormo Norseman på vei ut av T2
På vei ut av T2 med iskalde og stive hender.

Jeg plukket menn og dermed plasseringer bortover flatene. Og så kom meldingen fra en tydelig rørt gjeng om at LP hadde klart det! Han kom først opp – og på rekordtid! Jeg løp på flaten, kikket opp på det majestetiske fjellet og smilte bredt. Herlig!

Trude Stormo på løp Norseman 2016
Å løpe langs Tinnsjøen er jo ikke suuuperspennende, så jeg telte takt på løpestegene og løp mot trær og skilt som minidelmål på ferden.

Jeg løp hele veien inn mot Zombie Hill på planlagt fart (ca. 5:10-5:15-fart). Opp Zombie Hill startet jeg med å løpe, men gikk raskt over i syvmilssteg, da dette gikk like fort som å løpe. Det viste seg med andre ord at jeg er ganske god til å gå:-) Og for de av dere som leser dette, og som kjente mamma – så vet dere at hun var helt rå på lange steg og effektiv gange. Så takk til deg vakre engelen min for at du lærte meg å gå fort der jeg hang på slep etter deg og dine lange ben – du var med meg fra start til mål – og opp Zombie Hill kjente jeg at jeg lignet på deg.

Jeg plukket plasser og ble veldig motivert av å klatre på ryggene oppover. Jeg tok også igjen ei utenlandsk jente, og klatret opp til 7. plass.

Trude Stormo nærmer seg Stavsro Norseman

På Stavsro fortsatte jeg marsjfarten oppover, og tok etter hvert igjen Line Mari Langseth. Det virkelige konkurranseinstinktet var ikke der på dette tidspunktet, så da Line Mari kom kontra var det ikke noe mer å hente hos meg. Jeg hadde mer enn nok med meg selv, og dessuten er hun ei så bra dame at det var heeelt ok:-). Jeg var helt ferdig.

Trude Stormo på vei opp fjellet med teamet Norseman

Da vi nærmet oss toppen hørte jeg stemmen til Jarle. «Du er rååå!» «Du har klart det»! Etter hvert hørte jeg også Fredrik som heiet meg frem. «Nå trenger du bare å telle til åtte tre ganger til», sa Silje. Det hadde jeg gjort mye på løpedelen for å ha noe helt enkelt å holde fokus på og for å holde stegfrekvensen oppe. Vi hadde på forhånd avtalt at LP ikke skulle komme meg i møte fordi da visste jeg at jeg ikke ville klare å ta de siste stegene uten å begynne å gråte. Jeg gikk saaakte opp de siste trinnene. Og da det var noen få trinn igjen lot jeg det synke inn. Du har klart det! sa jeg til meg selv. Tårene strømmet på, og jeg tror også jeg ropte yes eller ja, eller kanskje det var et brøl? Det husker jeg ikke. Men jeg spurte etter Lars Petter. Det viste seg at han hadde gått bak meg en liten stund uten at jeg hadde sett det. Å kunne gi han den seiersklemmen har jeg drømt om sååå lenge, og at vi skulle stå der oppe sammen som deltagere begge to har jeg også drømt om. Verdens beste klem. Verdens beste kyss. Og så fikk jeg verdens beste klemmer av Charlotte, Silje, Thomas, Jarle og Fredrik. Dere asså. Verdens beste brødre og verdens beste venner. Uten dere hadde verken Lars Petter eller jeg klart målene våre.

Jeg kom inn på 7. plass blant damene på tidene 13:32:41, og som 60 totalt av alle. Målet var svart trøye, og drømmen var topp 10. I did it!

Trude Stormo i mål Norseman

Og så noen bilder fra vår gode venn Karina Aaberge:

Trude W Stormo i mål Norseman 2016
Målgang Trude W Stormo NXTRI 2016

Gratulerer så mye til Kristin Lie på andre og Viviana Hiis på tredje. Fantastiske prestasjoner!

Resultatlistene finner du her.

Lars Petter sin RR finner du her.

Oppsummert: Må lære meg å svømme i bølger, gi aldri opp, kroppen er en fascinerende maskin og alt er mulig hvis man vil det nok.

Takk til NXTRI-gjengen som gjør denne vanvittige konkurransen mulig. Takk til konkurrenter og alle herlige folk i den flotte triathlonfamilien:-) Takk til supportgjengen vår, og venner og familie som har støttet oss hele veien. Takk til alle som heiet på meg og for gratulasjoner! Takk til Oslo Sportslager – den beste sportsbutikken og den beste støttespilleren:-) Takk til manuellterapeut, Åsmund Andersen, for behandling og gode råd når kroppen knirker.

Må også dele disse bildene. Det første ble tatt i 2007, da LP var med for første gang og vant. Jeg var med i supportteamet, og på dette tidspunktet var det ikke en gang en tanke at jeg noen gang skulle finne på å delta. Bildene under ble tatt på søndag. LP vant og jammen klarte jeg ikke å komme meg til mål jeg også:-) Mye kan skje på ni år:-) LP fullførte også sin femte Norseman-konkurranse, og han fikk derfor en grønn tskjorte i tillegg til den svarte.

Norseman 2007 Lars Petter og Trude Stormo
2007
og så 2016:

Norseman16-5752

Tjohei!!

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Annet og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Norseman 2016: Kaldt, vått og magisk

1. Reidar sier:

Herlig beskrevet Trude!! Og gratulerer igjen for en helt fantastisk prestasjon!!!! Stolt av deg :)

2. Silje sier:

Så gøy å lese, Trude! Imponerende 💛 Og dere to blir jo bare penere og penere med årene 😉

3. norwayrenate sier:

Gratulerer som nr. 7! Imponerende :)

4. Tilbaketråkk: Rosa, rå og glad Norseman’er! | blogg.miiego.no

5. Tilbaketråkk: Wow! Filmen fra årets Norseman Xtreme Triathlon er ute | Happy Times

6. Tilbaketråkk: Norsman Xtreme Triathlon 2017: 5. plass og 36 totalt | Happy Times