Gjør sykkelen klar for sesongen

Endelig er våren her, solen har begynt å varme og veiene er børstet. Ønsker du å finne frem sykkelen fra boden å komme i gang med syklingen nå, er det lurt å shine den opp litt før du legger ut på tur. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å klargjøre sykkelen din før sykkelsesongen.

Vask sykkelen
Skyll hele sykkelen med vann. Bland litt Zalo eller spesialvaskemiddel i en bøtte med lunkent vann og skrubb sykkelen nøye med en svamp. Kjede og drivverk vasker du med en oppvaskbørste eller tilsvarende spesialbørste for sykkelvask. Spyl av såpevannet med en hageslange etterpå. For sykler med skivebremser er det viktig å unngå å søle til selve bremseskivene med olje eller fett. Bremseskivene kan renses med egen skivebremsrens.

Vask av sykkel 1

For best resultat anbefaler jeg at du tørker sykkelen grundig med fille før du polerer hele rammen. Grundig polering er tidkrevende, men sykkelen blir fin å se på og lettere å vaske ved neste anledning. Poleringsmidler finner du i sykkel- og bilrekvisitaforretninger. (Jeg polerer ikke sykkelen på bildene)

Vask av sykkel 2

Smør kjede og wirer:
Smør kjedet ved å dryppe olje på kjedeleddene mens du roterer pedalarmene bakover. På denne måten får du enkelt og presist smurt hele kjedet. Kjedesmøring i sprayform påføres på samme måte.

Tørk av overflødig kjedesmøring ved å dra kjedet gjennom en fille eller et håndkle mens du roterer pedalarmene bakover.

Vask av sykkel 3
Smør gjerne andre bevegelige deler som svingpunktene i fram- og bakgiret samt senter av trinsehjulene på bakgiret. Tørk godt av overflødig smøring.

For at gir og bremser skal fungere optimalt er det viktig å sørge for at gir- og bremsewire glir lett i strømpene. Smøring av girwire/girwirestrømpe gjøres enklest ved å gire kjedet opp i det største tannhjulet foran og bak, for så å gire ned til det minste tannhjulet foran og bak uten å rotere pedalarmene rundt. Da blir girwirene helt løse og du kan enkelt trekke girewirestrømpene ut av kabelfestene på rammen og festet på bakgiret. Smør girwiren mens du drar girwirestrømpen frem og tilbake slik at du jobber smøringen inn i strømpen. Sett alt tilbake på plass. Smøring av bremsewire og bremsewirestrømpen gjøres på tilsvarende måte, bortsett fra at bremsewiren gjerne må løsnes fra bremsen hvis man ikke klarer å hekte wiren løs. Avslutt med å tørke av all overflødig smøring som kan trekke til seg skitt og møkk.

(Jeg gjør ikke dette på bildene… det pleier uansett LP å gjøre;-)

Sjekk av dekk og hjul:
Sjekk dekkene for kutt og rifter i rullebanen og langs dekksidene. Sjekk også at dekkene ikke er morkne og utslitt (husk at dekk er ferskvare). Sjekk videre at hjulene er rette og at alle eikene sitter stramt. For sykkel med felgbremser, hvor bremsebelegget sliter ned tykkelsen på felgveggene, er det viktig å sjekke at felgene ikke er utslitt. Ved kast i hjulet eller løse eiker anbefaler jeg deg å oppsøke et sykkelverksted.

Pump opp dekkene til ønsket/passende lufttrykk. Dette kan være lurt å gjøre før hver tur. (Ca 2-3 bar på terrengsykkel og ca 7-8 bar på racer)

Sjekk av bremser og bremseklosser:

Sykler med vanlige V- eller Cantileverbremser:
Sjekk at bremsewiren og bremsewirestrømpene er hele og pene. Klem hardt på bremsehendlene for å teste systemet for svakheter. Sjekk så at bremseklossene ikke er utslitt. Dette er særlig viktig før lengre sykkelturer eller sykkelritt hvor belastningen på bremsene kan bli stor. Bytter du ikke bremseklosser i tide, vil metallskoen inne i bremseklossen slite direkte på felgene og ødelegge disse i løpet av svært kort tid. Bytt bremseklosser når riflene i bremsebelegget nesten er slitt bort.

Sykler med skivebremser:
Klem hardt på bremsene slik at du tester systemet for svakheter. Kjenner du at trykket i bremsene faller mens du holder bremsene inne, kan dette bety at bremsene trenger å luftes eller at det er en lekkasje i en pakning eller i bremseslangen. Da er det lurt å oppsøke et sykkelverksted. Sjekk så at bremseklossene ikke er utslitt. Dette er særlig viktig foran lengre sykkelturer eller sykkelritt hvor belastningen på bremsene kan bli stor. Bytter du ikke bremseklosser i tide, vil metallbakplaten bak bremsebelegget slite direkte på bremseskivene og ødelegge disse i løpet av svært kort tid. Bytt bremseklosser når belegget nesten er slitt bort.

Generelt
Generell service og justering av nav, styrelager, dempegafler og hydrauliske skivebremser avhenger av hvor mye og hvordan sykkelen brukes. Derfor er det vanskelig å gi noen tommelfingerregler på dette, men sjekk gjerne med produsenten av de enkelte komponentene dersom du er usikker, eller forhør deg der du kjøpte sykkelen.

Dette trenger du:
For vask og vedlikehold trenger du en børste og en bøtte med vann tilsatt egnet vaskemiddel (spesialvaskemidler er best, men Zalo fungerer veldig bra), poleringsmiddel for ramme/gaffel og kjedeolje. Til enklere reparasjoner trenger du et utvalg umbrakonøkler og en liten stjernetrekker, slange(r) og en god gulvpumpe. Fille/håndkle, oppvaskbørste og svamp. Husk engangshansker. Vi jenter vil jo ikke ha svarte negler!

Vask av sykkel 4

Hilsen Trude

Dette innlegget ble publisert i Annet, Trening og merket med , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s